Time to get social - also, please give me a like!

Tanker om Social Media

Social Media, SoMe (please don’t call it that), Social – kært barn har mange navne efterhånden. Har man en virksomhed i dag (anno 2018), så skal man arbejde med sociale medier. Det er efterhånden ligeså essentielt som en regnskabsmedarbejder – uden sådan en, har du ikke styr på regnskabet. På samme måde, hvis du ikke har en person til at varetage din virksomheds sociale medier, mangler du nogen til at snakke med dine kunder.

I min optik kan evner inden for social opsummeres på følgende facon: Either you have it, or you don’t – there is no middleground. Når jeg siger sådan, er det med det indblik jeg har skabt mig via 8-års erfaringer. Jeg har set “specialister” eller “eksperter” rejse sig og falde. Kendte mennesker, virksomheder eller brands, som har formået at brande nallerne i en sådan grad, at det er vanskeligt for dem at komme tilbage uskadt.

Disse undersider handler om Social Media som fagområde. Her vil du kunne finde artikler som du kan bruge til at lære om emnet, og måske vigtigst af alt – udfordre dine tanker.

Social Media

Oprindelse

Lad os begynde med en definition af hvad Social Media rent faktisk er.
Sociale medier er som fænomen som blev skabt ved tilblivelsen af web 2.0, lad os derfor begynde med lidt internet historie.

The World Wide Web (www.), som du kender det, blev formelt set skabt i 1989, af Sir Tim Berners-Lee ved Den Europæiske Organisation for Højenergifysik. Det du måske kender bedre under deres mere mundrette navn: CERN.  I 80’erne arbejde han som konsulent i organisationen, og et af biprodukterne af det samarbejde var internettet.

Der findes et jævnt underholdende dokument, hvor Tim Berners-Lee forslår “Internettet” som begreb, i en akademisk artikel. Det siges, at den pågældende vejleder har skrevet en note på papiret, hvor det simpelt fremgår: “Spændende, men vagt”.

Web 1.0
(Traditionelt Web)

Oprindeligt, var internettet et særligt sted som kun ganske få mennesker benyttede. For at kunne producere indhold krævede det, at du var i stand til at arbejde med computere og have en eller anden form for programmeringsforståelse, da et website dengang blev håndprogrammeret i HTML (Hyper Text Markup Language). Det var således akademikere og andre lærde som havde tiden og viden til at producerer indhold og udvikle på måden som internettet dengang blev anvendt.

Web 1.0 kan siges at have haft sin storhedstid i perioden 1991 – 1998.

Web 2.0
(Socialt Web)

I 00’erne begynder internettet så småt at vinde indpas hos den mere almindelige bruger. Internettet bliver løbende mere tilgængeligt i takt med at internetudbyder og deres services, for ikke at nævne teknologien, bliver strømlinet.

I forbindelse med Web 2.0 taler man om, at der nu er en nærmere 1/3 grads fordeling i forhold til produktion og konsumering af webindhold. Det er stadig lidt en nørdet ting, men det at bygge websites bliver væsentligt nemmere og almindelige mennesker kan begynde at være med på en helt anden måde end tidligere. Særligt tilblivelsen af tjenester som Wikipedia, Youtube, og blogplatforme som WordPress mv. betød, at man nu kunne lege med på internettet, uden at have en programmerings forståelse overhovedet.

Web 2.0 kan siges at have sin storhedstid i perioden 2000- 2010

Web 3.0
(Semantisk Web)

Vi er nu nået til et punkt, som klassificeres som storhedstiden for det semantiske web. Indtil nu, har indhold på websider blot været indhold. Et billede var et billede og en tekst en tekst. Den konstellation laver det semantisk web om på, ved at tildele værdier til ting. Et billede bliver således til fx et profilbillede, en teknisk betegnelse som du og jeg ved har en bestemt betydning. På samme måde som at der er forskel på et stemningsbillede og et protrætfoto, da har man nu mulighed for at opmærke informationsstumper med deres respektive semantiske værdier.

Social Media Illustration

Det som kendetegner et socialt medie, er tjenester hvor følgene udsagn gør sig gældende:

…Technologies that facilitate the creation and sharing of information, ideas, career interests and other forms of expression via virtual communities and networks

Kilde: Wikipedia

Dvs. hvis vi laver en hurtig opremsning: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Instagram, TikTok og alle de andre gængse.

Men samme gør sig faktisk også gældende for tjenester som Youtube, Wikipedia, de fleste dating sites – hell, even pornhub har tilstrækkeligt med sociale interaktions muligheder til at det kan defineres som værende et socialt medie.

Foruden at være en web 2.0 internet-baseret applikation, da skal sociale medier give brugeren mulighed for at skabe indhold, dele det med omverden og interagerer frem og tilbage. Derudover skal et sociale medier have brugerprofiler som kan indgå i de respektive interesseorganisationer man måtte have.