Brug Kopimålgrupper i din Facebook annoncering

By 25. februar 2019 marts 22nd, 2019 Facebook

Indlægget her, omhandler Kopimålgrupper i Facebook Annoncering. Her finder du konkret informations om hvad det rent faktisk er og består af. Konkrete guides og usecases til hvordan du selv kan bruger dem. Og sidst, men ikke mindst, et par protips at løfte din forståelse til et endnu højere niveau.

Introduktion til Kopimålgrupper

Kopimålgrupper (eller Lookalike som de også bliver kaldt), og brugerdefinerede målgrupper adskiller sig fra gemte målgrupper, ved at være mere teknisk betonede. Helt præcist, bliver de defineret af den data du har tilgængelig, hvilket i mange tilfælde gør dem bedre, end selv den bedste gemte målgruppe du måtte have strikket sammen.

Virkeligt?

Yes – fordi før sad du og gættede!
Facebook har hundredevis af datapoints på deres brugere, så de kender alle fællesnævnerne som en potentiel kunde/bruger måtte have.

Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, når den allerede findes, ikke sandt?

Lad os dykke ned i målgruppe typen!

En kopimålgruppe består af tre delelementer: kilde, lokation og målgruppe størrelse, som jeg gennemgår i det følgende:

Kilde

Som jeg nævnte indledningsvis, så er kopimålgrupper en teknisk betonet målgruppe.
Deres levebrød er deres datakilde.
En kilde kan være mange forskellige ting, her et par konkrete eksempler:

  • Facebook sider
  • E-mail lister*
  • Retargeting lister*
  • Pixel hændelser

Det var nogle af de mest gængse kilder. De to som jeg har angivet med en stjerne*, det er faktisk brugerdefinerede målgrupper, men selv dem kan du lave kopimålgrupper af. Lad mig forsøge at forklare målgruppetypen:

Når man har en forretning, har man ofte nogle stamkunder. Folk der kommer igen og igen af en eller anden årsag. Det er nogle super fede kunder, fordi hver gang de kommer forbi, køber de mange vare.

Kopimålgrupper besvare spørgsmålet: “Tænk, hvis fandtes flere af dem”.

Du ser blot en masse mennesker vælte ind og ud af døren, men du ved ikke hvad der driver dem til at handle hos dig. Er det en bestemt alder? Er det en bestemt interesse? Er de alle sammen forældre med børn i pre-teen alderen?

Vi aner det ikke! Men det gør Facebook.

Facebook måler på hundredevis af forskellige parametre og kan ved hjælp af ting som: Big Data, machine learning og AI, analyserer sig frem til flere mennesker som minder om din kernemålgruppe.

Når du vælger kilden ser det sådan her ud

Når du trykker på kilde-feltet, så dukker der en popup frem.

Her vælger du hvilken kilde du vil bruge. Typisk vil der allerede være nogle ting her. Det kan være ting som din Facebook side, diverse brugerdefinerede målgrupper du tidligere har lavet.

Bemærk, at man lige skal vælge værdibaseret og andre kilder. De mest almindelige målgrupper, dem du typisk er interesseret i, ligger under andre kilder.

Det kan også ske, at du har behov for at oprette en ny kilde til dit formål (man kan gøre det flere steder). Her forslår værktøjet, at du kan oprette en brugerdefineret målgruppe eller en LTV-målgruppe – det synes jeg, at vi skal springe over her, for ikke at forvirre dig mere end nødvendigt nu her.

 Lokation

Her kan du vælge i hvilket land Facebook skal finde din kopimålgruppe. Der er ikke så meget hokus pokus her, men det er faktisk enormt smart den dag man skal ekspandere ind i et nyt land.

Teknisk set, vil man starte fra nul. Men hvis du nu har en velkørende dansk webshop, kan du med de rigtige kopimålgrupper – rettet mod fx Tyskland – få en langt bedre start.

Det er de færreste der faktisk ved det, men man kan meget mere end “bare skrive landenavne” her. Som du kan se ovenfor her, er det også muligt at finde andre former for grupperinger.

Frihandelsområder og vækstmarkeder er nogle interessante alternativer, for de virksomheder som gerne vil mere end lille Danmark.

 Målgruppe størrelse

Dette værktøj kræver en lille forklaring.

Når Facebook definerer målgruppestørrelser i kopimålgrupper, benytter de sig af 1-10% “træk-og-slip-knap” her.
Den virker på den måde, at 1% er dem som ligner din kilde EKSTREMT MEGET (men er en lille målgruppe).

10% er således i den modsatte ende. Her minder de ikke nært så meget om din oprindelige kilde, men der er mange af dem.

Nu sagde jeg lige, at 1% var den lille målgruppe. Men i en dansk kontekst er den i skrivende stund på 39.700. Det ville jeg normalt sige var en stor målgruppe, hvis vi sammenligner med gemte målgrupper.

Du vil gerne se fire eksempler på målgrupper, ikke?

1-5 % Kopimålgruppe af MindRockets Facebook-side

2% Kopimålgruppe af 14-dages retargeting i Rusland

1% Kopimålgruppe af e-mailliste

1% Kopimålgruppe af Life-Time-Value (LTV) fra Pixel data

Hvis du får lavet noget af lá ovenstående, så har du fattet det og gør det rigtigt!

 Good job!  

Best-practice i Kopimålgrupper

Nu du har fået den grundlæggende introduktion og gennemgang af kopimålgrupper. Så må vi hellere lige give dig et par #protips med på vejen.

Det første er et smart ninja trick som kan spare dig en del tid, når du opretter målgrupperne.

Den anden, er mere en problemstilling som jeg tager op omkring konkurrencer og dine datakilder.

Ninja-trick til at få det hele med

“Skal jeg så oprette en til alle 10 inddelinger?”

Bestemt ikke, lad mig vise dig hvordan jeg gjorde da jeg sad i bureau:

Når du trykker på vis avancerede indstillinger kan du udvide værktøjet sådan at du kan vælge hvor mange antal målgrupper du i princippet vil have. Her kan du vælge fra 1-6 på listen. Jeg plejer at nøjes med tre.

screenshot af kopimålgruppe størrelse

Trykker du færdig her (opret målgruppe), så vil resultatet være tre målgrupper:

  • 1-2% Som er den mega skarpe, men lille målgruppe
  • 2-5% Som er den midterste, som er mindre skarp men væsentligt større
  • 5-10% Som er den mindst skarpeste, som er mega stor

Så kan du jo spørge: “Jamen hvorfor opretter du ikke bare en 1-10% og kører på med det hele?”.

Det gør jeg ikke, da jeg godt kan lide at segmenterer. Jeg kan nemlig ikke være sikker på at adfærden er den samme [Spoiler-alert: Det er den ikke!], hos dem som minder meget om mine nuværende kunder, kontra dem i den modsatte ende (5-10%).

De kan have meget forskellig adfærd de mennesker her, og vi ved jo praktisk talt ikke hvem de er og hvad de består af. Så gå hellere forsigtigt frem og prøv det lidt af. Find ud af, hvad der fungerer bedst for dig og din forretning.

Facebook konkurrencer og kopimålgrupper

Jeg er ked af at breake det for dig – men de der smarte konkurrencer du laver, hvor man skal like Facebook-siden og får en plade chokolade eller hvad du nu har fundet på, ikke?

DET ER DET FUCKING VÆRSTE DU KAN GØRE FOR DINE KOPIMÅLGRUPPER!!!

Hvis du har en Facebook side som primært består af fans, som kommer fra diverse åndsvage konkurrencer, then you’ve probably broken your audience.

Mange fans er ikke = kvalitetfans.

Du vil hellere have 800 dedikerede fans som elsker dig og dit brand, end 5.000 hvor de aldrig interagerer med dit indhold. Har du sidstnævnte, så er det Facebook ser, at du poster noget indhold men at din målgruppe ikke synes det er interessant – det bliver altså en negativ ting at have en masse fans.

Noget lignende sker for dine kopimålgrupper. Hvis det er de forkerte typer mennesker du baserer det på. Lad os prøve med et konkret eksempel:

Spørg dig selv om følgende; hvilken af følgende datakilder til din kopimålgruppe er bedst?

  1. Facebook side med 1.000.000 fans
  2. E-mail listen fra dit nyhedsbrev
  3. Retargetinglisten over dem som har handlet de sidste 30-dage

Inden du svare på spørgsmålet, så overvej lige det her engang:
“Hvor svært og krævende er det at smide et like?”

Yes, hvis du sidder og tænker nummer 3 så har du ret. Enhver idiot kan like en Facebook side. Det kræver ikke noget af dem, det er bare “LIKE” og så videre. Synes de ikke om indholdet, vil Facebook algoritmen automatisk gå ind og vise dem mindre indhold gradvist.

At opgive sin e-mail til et nyhedsbrev, se det er et større commitment ikke? Her er det en person som, forhåbentligt, aktivt har været inde og til vælge dit nyhedsbrev som værende noget indhold de faktisk gerne vil modtage.

Retargeting målgruppen med dem som har handlet de sidste 30-dage? Den er klart den bedste. Det er dem der har gjort det største man kan forestille sig. De har rejst sig op af sofaen – gået hen i jakkelommen – hevet pungen op – fumlet dankortet frem og KØBT på din webshop. Dem kan vi godt lide.

Skid hul i dine tusinde fans, som kun er der fordi de engang kunne vinde en koncertbillet engang.

Don’t take my word for it – test det for din målgruppe!

Lav en kopimålgruppe med dem på dit nyhedsbrev og derefter en for dem som følger din side. Lav derefter en Facebook kampagne hvor du beder dem gøre noget simpelt (webtrafik – check en side ud) og opret to forskellige annoncesæt hvor du bruger samme målgruppe, men forskellige datakilder.

Jeg æder mit hat, hvis din kopimålgruppe, baseret på e-maillisten, ikke performer bedre (det er heldigvis et relativt ufarligt væddemål da jeg ikke har en hat).

borgstrom

Author borgstrom

More posts by borgstrom

Leave a Reply