Gemte målgrupper i Facebook annoncering

By 15. februar 2019 august 5th, 2019 Facebook
Illustration af dame med smartphone

Noget af det som kræver mest arbejde i din Facebook Annoncering indsats, det er dit målgruppe arbejde.

Du kan have verdens fedeste produkt eller service, den flotteste annoncevideo i verden – men lige meget nytter det, hvis du ikke bruger dit målgruppe værktøj rigtigt.

I indlægget her lærer jeg dig om målgruppen typen i Facebook: Gemte målgrupper.

Jeg gennemgår alle delene og giver dig praktiske eksempler og protips til sidst.

(Indlægget er det første i en serie af 3 om målgrupper i Facebook)

Gemte målgrupper

De gemte målgrupper i Facebook annoncering er måske de mest anvendte og simple at benytte sig af. Det minder på mange måder om det samme man ser i booste-funktionen på Facebook siden, da den trækker på de samme mekanismer i Facebook.

De er også nemme at fucke op i…

Jeg plejer gerne at sige til mine kursister, at når man benytter sig af det, så “gætter” vi os frem til hvem der potentielt er målgruppen for det vi vil sende ud til dem.

Lad os springe ud i det!

Screenshot af gemte målgrupper

 Målgruppenavn

Her angives det navn man vælger for sin målgruppe. Du kan i princippet skrive hvad som helst du har lyst til her. Men hvis du er klar på et tip fra en der har lavet tusindvis af dem her, så er en smart navne-syntax en god idé.

Derfor skriv noget der minder om:

initialer | type | formål

Fx

SB | Brandmålgruppe | interesse: bil-brands

På den måde bibeholder du et nemt overblik, når du har hundredevis af de her målgrupper (ja, jeg sagde hundredevis), kan se hvem der har lavet den og du skal ikke til at åbne den op hvergang for at se hvad den består af.

Undgå at kalde dem for ting som: målgruppe 1, primær målgruppe, über super-duber målgruppe. Du glemmer hvad de består af, og andre der måske skal arbejde med det, bliver bare forvirret.

 Brugerdefineret målgruppe

Her har du muligheden for at anvende en brugerdefineret målgruppe INDEN i din gemte målgruppe. Alt du skal gøre, er at trykke på den og så vil en dropdown liste folde sig ud.

Tænk det sådan her:

Hvis jeg laver en målgruppe for alle mennesker i Danmark der interessere sig for sko – så får jeg alle med.

Så kan jeg kombinerer målgruppen med fx mine lookalikes målgruppe af de personer som minder om dem der er på min e-mailliste og på den måde sorterer en masse mennesker fra. Det er en måde at styrke sin målgruppe på.

Jeg giver dig et konkret eksempel på hvordan du bruger brugerdefinerede målgrupper i din gemte målgruppe længere nede i teksten.

 Lokationer (geografi)

Her kan du fortælle Facebook, hvis du vil annoncerer baseret på geografi. Man kan lave en masse forskellige former for indstillinger her.

Her er nogle af de måder du kan angive, hvor du vil sende din annonce ud:

  • Hele verden
  • Kontinenter
  • Lande (Danmark, Tyskland, Zimbabwe osv.)
  • Regioner (Capital region of Denmark fx)
  • Byer (Hillerød)
  • Postnumre (3400)
  • Højde & bredegrader

Du kan også vælge om det er folk som enten har været på lokationen, bor der, rejst der for nyligt eller bare alle som på den ene eller anden måde er i området.

Vælger du at bruge et bynavn, så kan du vælge to måder at områdeafgrænse på. Enten kan du vælge “kun nuværende by”, hvilket vil sige at personen skal have sat bynavnet som den de bor i. Eller du kan vælge en radius på ned til 17km.

Man kan godt komme endnu længere ned, men så skal man benytte sig af den “pin” funktion der er der og sætte en nål på kortet. Her kan du komme helt ned på en kilometers radius.

Alder, Køn og Sprog

Lige de tre demografi emner her er meget selvforklarende, synes jeg.

 Alder

Du kan selvfølgelig vælge inden for hvilken alder din annonce skal vises. Grænsen går fra 13 til +65. Gør dig gerne nogle tanker om default (18-+65), eller om du kan spare nogle annoncekroner ved at sorterer bare lidt i det. Sælger du tandproteser eller ledelseskurser, så er folk under 30 sjældent din målgruppe.

Husk lige at holde den på +18 for spiritus-annoncerne, ikke? 

Køn

Køn er meget selvforklarende også. Men tænk over om du skal bruge det aktivt i din annoncering. Jeg har selv med stor succes lavet annoncer specifik til kvinder og mænd: “Hva så gutter” vs. “sup ladies”. Du kan lave “kvinde-talende” annoncer med grafisk materiale, der taler specifikt til køn. Hvis du vil sælge et par hovedtelefoner, så skal du ikke sende dem i pink til mig – feel me?

 Sprog

Sprog er som udgangspunkt ikke en så stor faktor i en dansk kontekst. Langt de fleste angiver, at de kan dansk og engelsk. Så du rammer bestemt ikke kun-engelsksprogede personer i Danmark, hvis du fx vælger engelsk her.

Det er i øvrigt baseret på de sprog som en person angiver i deres profil at de kan, ikke sproget de har valgt i Facebook. Man kan eksempelvis indstille sin Facebook profil til at anvende Pirat sprog, men det er altså ikke en gruppe du kan annoncerer imod.

Hvis du derimod ønsker at sende fx et polsk budskab ud til personer bosat i Danmark, som kan polsk – så giver det mening at benytte sig af funktionen. Vi (læs: RiverOnline), brugte det på et tidspunkt til at finde en hollandsktalene webadministrator for en kunde i Danmark.

 Detaljeret målretning

Her er det, hvor det begynder at blive lidt klamt i forhold til hvad Facebook ved om dig af ting og sager.

Under den detaljerede målretning kan du udspecificerer hvilke ting der skal være gældende for din målgruppe. Tingene er her listet efter tre typer: demografi, interesser, og adfærd.

 Demografi

Emnerne her er i høj grad baseret på den information du selv oplyser til Facebook via din profilindstillinger. De to emner omkring finanser og politik, er kun aktive i USA og kan således ikke anvendes i en dansk kontekst.

  • Uddannelse
  • Finansiel (USA)
  • Livsbegivenheder
  • Forældre
  • Politik (USA)
  • Forhold
  • Arbejde

De fungerer alle sammen lidt på hver sin vis. Jeg frygter at du vil ramle ind i information overload hvis jeg gennemgik dem alle sammen fra start til slut, så det vil jeg lade være med at gøre.

Men måden du bruger dem på, er at sætte nogle demografiske rammer for din målgruppe. Hvis du vil ramme folk inden for bestemte brancher (arbejde), så kan du det. Hvis du vil ramme folk som har en bestemt uddannelsesmæssig baggrund (har en kandidatgrad fx), så kan du gøre det.

Vil du ramme alle der er singler (forhold), eller har angivet deres forhold som værende kompliceret (yes, den er der også), så kan du det.

Alt hvad du angiver til Facebook på denne her måde, er fair game.

Man kan tænke, at det er ulækkert at Facebook skal have og kan bruge den slags informationer om dig. Men set fra et annoncør-synspunkt, så er det faktisk rigtigt smart at jeg kan gå ind og sorterer alle singlerne fra, fra min Interflora “husk at sende blomster til kæresten” annonce.

Det kunne bare være fedt, hvis de så også rent faktisk gjorde det – humpf!

 Interesser

Når du bevæger dig rundt på Facebook og interagerer med ting, så er det noget som Facebook opfanger. Hvilke sider og typer af sider interagerer du med. Hvilke annoncer trykker du på, hvilke brands kan du associeres med. Alt det har Facebook et solidt bud på.

Igen er der for mange til at jeg kan gennemgå det hele, men her et par overkategorier som findes:

  • Familie og forhold
  • Fitness og wellness
  • Hoppyer og aktiviteter
  • Mad og drikke
  • Shopping og mode
  • Sportsgrene og udendørsliv
  • Teknologi
  • Underholdning
  • Virksomhed og industri

Det er bestemt ikke alt som er listet i kategorier. Derfor skal man nogen gange selv ind og skrive emnet frem, som ovenfor her. I øvrigt, skal vi lige drøfte to ting i forbindelse hermed.

Først og fremmest, tallet ude til højre, Størrelse, det er det internationale tal for emnet. Altså antallet af Facebook brugere i verden som pt. er kategoriseret som havende denne interesse, ikke kun Danmark.

Crazy cat ladies er et godt eksempel på at vi i bund og grund ikke 100% ved hvad de her interessemålgrupper består af. Tænk dem lidt ligesom hashtags på Instagram. Det er noget som automatisk genereres pga. brugeradfærd.

Mit bud, på lige denne her målgruppe, er single piger på +30 med 3 eller flere katte i hjemmet. Men hvilken algoritme i Facebook der finder ud af det, eller om det bare er +2 katte – det er der ingen der ved.

 Adfærd

Den sidste type inden for detaljeret målgrupper er adfærd. Her finder du typisk nogle mere teknisk betonede typer af målgrupper. Igen, der er virkeligt mange af dem, men det kan være ting som fx brugere af bestemte e-mails (hotmail, gmail, Yahoo osv.), operativsystemer (Windows 7, Xp, MacOS, Linux osv.), administratorer af Facebook sider (også grupperet efter emner).

Her finder du ligeledes målgrupper som rejser, hvor du bl.a. kan lave målgrupper baseret på folk som pendler meget, eller for nyligt har været i udlandet.

En af de mere syrede derinde, som pt. er at finde (pr. d. 22-12-2018), hedder multikulturelt tilhørsforhold. Den virker også kun i USA, men stadigvæk: “Folk som bor i USA, og  hvis aktiviteter på Facebook svarer til et afroamerikansk multikulturelt tilhørelsesforhold”.

Prøv lige at tyg på den engang.

Altså personer som liker KFC (Fried Chicken) og vandmeloner? Igen en af de målgrupper, hvor vi ikke heeelt ved hvordan Facebook strikker den sammen. Men lur mig, om der ikke findes en algoritme der kan kigge på dit profilbillede og sige: “Okay, Pixelfarverne her er inden for nogle bestemte parametre – mon ikke det er en sort fyr vi har med at gøre her”.

Dét fik vi i øvrigt bekræftet juli 2019

 Forbindelser

Til sidst har vi målgruppetypen, som connecter sig til din Facebook side, Apps eller begivenheder.

Her kan du lave en målgruppe baseret på de mennesker som rent faktisk følger din Facebook side, deres venner, eller ekskluderer dem.

Jeg har selv ofte lavet en målgruppe til fanbuilding ved hjælp af denne funktion og brugerdefinerede målgrupper: Lav en 7-dages retargeting målgruppe under brugerdefinerede målgrupper og sæt den ind i en gemt målgruppe, hvor du vælger ekskluder personer som synes godt om din Facebook side (husk at vælge siden fra listen).

På denne måde, kan du lave en annonce meget specifikt til besøgende på dit website som ikke følger dig i forvejen.

Sådan bør du bruge værktøjet

Nu er vi nået til den del, hvor jeg faktisk lære dig at bruge værktøjet. Mange bliver lidt overvældet af mængden af valg man kan træffe. Derfor vil jeg fortælle dig hvordan du skal bruge gemte målgrupper.

Noget jeg ofte ser, når jeg dykker ned i en ny virksomheds annoncekontos målgrupper, er målgrupper som er alt for store og bredt defineret.

Det som gør Facebook annoncering så forbandet effektivt, er muligheden for at være så præcis i sin annoncering som mulig.

Vil du ramme de 920 mænd, i alderen 20-30 år, på Esbjerg havn som interessere sig for pølsevogne – så kan du gøre det!

 Her en dårlig målgruppe

Jeg har her lavet et eksempel på en dårlig målgruppe til dig. Forstil dig, at du er en webshop som sælger dyremad. I dette tilfælde, vil vi gerne sælge foder til hunde.

Problemet med målgruppe her, er at alle interesser ligger i samme målgruppe kasse. Resultatet bliver, at målgruppen bliver alt for stor og vagt defineret.

Det du fortæller Facebook her er: “Jeg vil gerne ramme nogen som interessere sig for dyrevelfærd ELLER foder ELLER dyremad ELLER hunde” osv.

Et andet problem er brugen af emnet dyremad. På papiret lyder det relevant (det er det også), men problemet som opstår her er, at fordi der ikke grupperet rigtigt, så vil alle former for dyremad her være relevant.

Her en bedre målgruppe

Samme eksempel som før, blot strikket sammen på en anden måde.

Her laver jeg en målgruppe kasse mere, ved hjælp af knappen indskrænk målgruppe (den er lige nedenfor i blå i værktøjet).

Det som denne er ekstra kasse gør er, at den giver os muligheden for gruppere vores emner og lave OG statements. Altså en målgruppe hvor vi siger: “jeg vil gerne ramme a OG b”, istedet for ELLER som før.

Resultatet bliver hurtigt tydeligt. Vi gik fra 1,9 million til 300.000.

Det du altid skal huske på

Målgruppe værktøjet kan ikke tænke for dig.
Baggrunden for en interesse i Facebook kan være særdeles malplaceret.
Derfor skal du gøre alt hvad du kan for at hjælpe den på vej.

Nogen vil argumentere for, at de bedste målgrupper i Facebook er de bredeste. På den måde, kan Facebook algoritmerne bedre arbejde med at skabe resultater til dig.

Det er også korrekt at tænke sådan i nogle tilfælde, men ikke her hvor jeg gerne vil være så præcis som muligt om mit hundefoder produkt.

Havde jeg valgt at køre med den dårlige, så vil emnerne: dyrevelfærd, foder, kæledyr og dyremad ødelægge målgruppen. Husk på, at dyrevelfærd i princippet slet ikke handler hundefoder (det er måske red en elefant eller orangutang et sted i junglen), og har meget hurtigt, meget lidt med din hundefoder-shop at gøre.

På samme måde vil kæledyr smadre den fuldstændigt, fordi det kan være alt fra hamstere, slanger, fugle til katte, kælegris og heste. Men pga. af ELLER statementet i målgruppen, vil alle være med her.

Vil du gøre målgruppen endnu skarpere?

Så tilføjer du et lookalike audience under brugerdefinerede målgrupper i din gemte målgruppe.

Kombinationen af emnegruppering (hunde) og (foder) med tilføjelsen af et lookalike audience, giver mig en målgruppe på 16.000 personer hvor følgende er gældende:

  • Det er personer som minder om de mennesker der har skrevet sig op til mit nyhedsbrev.
  • Det er personer som har interesse for hunde
  • Det er personer som interessere sig for dyre/hundemad

Fordi alle tre statements er gældende for målgruppen bliver den mindre, men du kan være noget mere sikker på, at dét her er rigtige hunde elskere, end i den første vi lavede.

Det var dét – nu skal du selv igang!

Husk at bruge indskrænk værktøjet og forsøg at gruppér dine emner. Det kræver lidt øvelse at blive god til det, men sådan er det også med at køre på cykel.

Du vil gerne have en tommelfingerregel for hvor stor din målgruppe skal være, ikke?

Det er ekstremt svært at give dig, af den simple årsag: det kommer an på hvad du vil ramme. Dog vil jeg sige følgende, med min erfaring:

  • Skal du ramme bredt: 100.000-500.000
  • Skal du ramme specifikt: 20.000-57.000
  • Skal det være spot on: 5.000-18.000

Typisk inde for det leje, alt efter hvilken slags webshop eller service du udbyder. Er du en dyrefoder webshop, så er et par hundrede tusinde okay, fordi der er virkeligt mange som har dyr.

Er du en tandlæge derimod, så skal du ned og ramme mere specifikt. Du får typisk ikke det store ud af at køre interesser her (honestly, hvem gider følge en tandlæge på Facebook?), så basér istedet målgruppen på ting som alder og geografi.

Har du et meget unikt produkt, som kun ganske få mennesker benytter sig af, så kørt hård på din specialiserede målgruppe.

borgstrom

Author borgstrom

More posts by borgstrom

Leave a Reply