Facebook Pixel

En Facebook Pixel er et script til at tracke brugere fra Facebook på dit website. Det anvendes bl.a. til at lave retargeting målgrupper og få indblik i store mængder data om dine kunder.

Hvad er en Facebook Pixel?

Når vi taler om en pixel i en annonceringskontekst, taler vi om en sporingsteknologi (ikke pixels i en grafisk forstand).

En Facebook Pixels opgave er, at tracke dine Facebook brugeres adfærd på dit website.

Facebooks Pixelkode er baseret på JavaScript og minder således meget om  Google Analytics trackingkode.

Der hvor de to sporingsteknologier er grundlæggende forskellige er, at Facebooks Pixel “ved hvem du er” fordi du aldrig logger ud af Facebook.

Den er i stand til at genkende dig på tværs af devices og apps. I Google er det mere device afhængigt, sådan sat meget simpelt op.

Hvis at du skal sikre dig, ikke at blive tracket af en Pixelkode, så skal du i princippet logge ud af alt Facebook på dit device (Browser, Facebook App og Messenger). Og selvom du i princippet logger ud, så vil en aktiv pixel stadig registrere at der er noget trafik på et givet website – den vil dog ikke være i stand til at sammenkæde det med dig i helt samme stil.

Screenshot af en Facebook Pixel sporingskode

En Facebook Pixel består af to dele:

  1. basekoden som ligger universielt på websitet (Se screenshottet ovenfor).
  2. sporingshændelser som ligger tilknyttet det element du vil spore på. Det kan være bestemte sider, en knap eller noget helt tredje.

Når jeg siger at “basekoden ligger universielt på websitet”, så mener jeg, at den ligger som et aktivt element på alle tænkelige undersider dit website indeholder.

Du skal have en meget god grund, hvis du holder den ude af enkelte undersider eller kategorier.

Sporingshændelserne er tilføjelser du kan lave, som i princippet gør den klogere på “hvad den ser”. Et par almindelige sporingshændelser man typisk vil opleve på en webshop er ViewContent, AddToCart og Purchase.

Kigger på vare

Ligger i kurv

Færdiggøre køb

Så forstil dig at du kigger på en vare, et par specifikke bukser på en webshop.

Når du kigger på varens unikke side skyder ViewContent (fordi du kigger på noget konkret indhold). Du tænker “Yes! dem køber jeg” og tilføjer den til din kurv – og så skyder AddToCart (fordi at du trykker på en “tilføj knap”). Til sidst, når du når helt til bekræftigelsessiden: “Tak for dit køb, vi sender den med posten”, så skyder Purchase som den sidste hændelse.

Relateret billedeRelateret billede

Hvad er en pixel sporingshændelse?

En sporingshændelse er en tracking mekanisme du kan tilføje på dit website.

Man bruger dem til at tracke bestemt adfærd på ens website.

Det kan være færdiggørelsen af et et køb (makrokonvertering), eller en supplerende handling, som fx en person der skriver sig op til et nyhedsbrev (microkonvertering). Signup til nyhedsbreve ynder vi gerne at kalde for leads i marketing-lingo.

I sin grundform er sporingshændelserne faktisk enormt simple.
Ovenfor her, har jeg indsat ViewContent eller visning af indhold, som den hedder på dansk.

ViewContent bruger man typisk i forbindelse med produkter.
Så hvis du kigger på et par sko på Zalando.dk, så har de garanteret skudt en af på dig.

Denne her hændelse, er en af dem vi typisk ligger på bestemte sider af websitet.
En produktside på en webshop, eller en studie/kursusside hvis det var i forbindelse med noget uddannelse.

Ovenfor her, ser du et lidt mere hardcore eksempel med hændelsen AddToCart.

Denne anvendes, naturligvis, når det valgte produkt bliver tilføjet en indkøbskurv.

Men her er jeg lige gået skridtet videre fra dens grundform, som man sagtens kunne have brugt.

Her har jeg tilføjet statiske værdier (det kan man gøre inde i pixel værktøjet under den manuelle installation), således at der tilføjes en pris, antallet af produkter, samt dens produkt ID.

På denne måde, kan jeg altså gøre hændelsen klogere – nu er det ikke bare “noget” der bliver lagt i kurven – det er en bestemt ting.

🤔 Jamen, hvad så hvis mine produkter koster forskellige ting?

Jeg tænkte nok at du ville spørge om det – mød en anden hændelse purchase.

Her lidt samme tilgang som før, men istedet for en statisk værdi har jeg skrevet total.price, for at symboliserer, at man selvfølgelig kan indsætte alverdens variabler fra ens webshop. Det kræver naturligvis at man lige får aktiveret sin 🧙‍♂ husalf (webprogrammør) eller lige laver noget nørd selv.

Hvad kan jeg spore med en Facebook Pixel?

Jamen… du kan i princippet spore alt, jeg udvalgte blot de tre gængse for webshops (visning af indhold, tilføj kurv og køb).

take your pick:

Screenshot af Pixel Standard Hændelser

Hvis du, mod forventning, IKKE formår at finde en hændelse på listen her, som er dækkende for hvad du forsøger at tracke (der er endda flere end dem), så kan du lave dine egne.

Der skal du bare lige lave lidt JavaScript der ser ca. sådan her ud:

Custom Pixel Hændelse

Du skal vitterligt KUN ændre der hvor der står NAVN PÅ EVENT og give den en titel som giver mening for dig.

Så hvis du vil tracke noget og navngive det: “BigFluffyWonkerDonkers”, så kan du gøre det.

Jeg ved ikke liiiiiige helt hvad det skulle dække over, men hvis det giver mening i din webshop then go for it – weirdo.

#Protip – navngiv det nu noget som andre kan læse og forstå.

Hvordan kommer jeg igang med Facebook Pixel?

Det kommer lidt an på hvor du er i dit Facebook annoncerings eventyr.

Hvis du er helt ny, ikke har hverken en Business Manager, annoncekonto eller sådanne ting. Så skal du begynde i en anden artikel på websitet her.

Har du derimod allerede en annoncekonto oppe og rulle, du laver måske lidt småtteri annonceringswise allerede?

 Oprettelse af en Pixel

Når du skal oprette en Pixel skal du vide, at det er et unikt digitalt asset som ligger i forlængelse af en annoncekonto i Facebook. Du kan altså ikke oprette en uden at have en annoncekonto.

Selve oprettelsen er simpel nok, det foregår inde i dit Business Manager værktøj/annoncekonto.

Oppe i menuen finder du lige ind under  → Pixel
(Se billedet nedenfor)

Her vil du have din Pixel data tilgængeligt, alt efter hvad du tracker på.

Selve oprettelsen af en Facebook Pixel er enorm simpel.

Ind i værktøjet → tryk på opret en pixel → giv den et sigende navn for din virksomhed (jeg plejer bare at bruge domænenavnet).

 Implementering af en Pixel

Næste trin vil være, at implementere eller installere din Pixel kode på dit website.

Der findes tre måder for dig at indsætte en Pixel på et website – dem gennemgår vi lige!

Partner Platform – Pixel implementering

Facebook har tre forskellige metoder til at implementere deres pixelkode på. Brug af Partner Platform, er den klart nemmeste metode, og samtidigt den jeg vil anbefale dig som skal arbejde med Facebook Pixelen for første gang.

Når du vælger Partner Platform, får du en oversigt over de mest anvendte Content Management Systemer (CMS’er), som der findes færdige løsninger til.
Facebook Pixelen har eksisteret længe, så benytter du dig af en kerne fra listen her, er der ingen grund til at opfinde den dybe tallerken.

I følgende gennemgår jeg konceptet, via Prestashop løsningen.

Når du har valgt din platform, får du en step-by-step guide til hvordan du gør på din platform.

Metoden, antal af trin og hvad de består af, varierer efter hvilken platform du vælger.

Ofte består processen af at installere et plugin. De skal enten downloades via partner platformens system (Som er tilfældet hos Prestashop), eller også kan de i nogen tilfælde downloades via Pixel værktøjet (fx som i tilfældet med WordPress).

Følger du metoden som angivet, vil du have din pixel installeret på nul komma fem.

En klar fordel ved at bruge de færdige plugins er, at de i mange tilfælde automatisk har de avancerede hændelser med, særligt i forbindelse med webshops (ViewContent, AddToCart og Purchase med værdier som pris, id osv.).

Manuel installation – Pixel implementering

En anden mulighed er at manuelt installere sin pixel.
Metoden her involvere hard-coding af dit website, altså at de scripts som pixelen består af, indsættes direkte i websites kildekode.

Også her bliver du kyndigt vejledt af Facebook.

Normalt vil man placere sine scripts til sidst i sin kildekode. Det gør man af hensyn til websites load-hastighed. Desto flere kald man foretager sig, desto langsommere bliver websitet.

Sporingsmekanismer som Facebooks Pixel eller Google Analytics placerer man derimod i <head> elementet på sit website.

Disse bliver placeret i starten, da de i sagens natur skal aktivere sammen med brugeren. Ligger sporingshændelsen i bunden af sitets kildekode, kan brugeren i princippet nå at bevæge sig videre før at de skyder. Resultater bliver, at du ikke får sporet ordenligt.

Hvis du arbejder i WordPress, har du her en relativ nem måde at sætte det ind i websites kode (med mindre du har et låst tema for whatever reason).

Men typisk, ville du kunne gå ind under: Udseende –> Editor og her skal du så i højre side af browseren finde den fil der har med dit <head> element at gøre. Det er forskelligt fra tema til tema. Ofte vil der være en fil som hedder head.php eller som hos mig (Jeg bruger et tema ved navn Salient), header.php

Fair warning:
Det er på eget ansvar, hvis du begynder at rode rundt med koden i de filer her.
Jeg kan ikke hjælpe dig, hvis du får fucket noget op.

Send til udvikler – Pixel implementering

Jeg indrømmer det – jeg grinede min røv i laser, da jeg så denne her mulighed dukke op i værktøjet for nogle år tilbage. 😂😂

Hvis de to andre metoder jeg har vist dig indtil nu virker for svære, eller du ikke rigtigt tør gå i krig med det – så kan jeg sagtens forstå dig!
Jeg er lidt på samme måde, når det kommer til huslige sysler (færdiggøre IKEA skabe fx).

Den sidste metode her, går i alt sin enkelthed ud på, at du kan fremsende en allerede udfyldt e-mail med pixel koden, udvikler vejledninger og links til Facebook Developers for programmører.

Så du kan faktisk bare sende den her til din webudvikler eller, hvis du har en nørdet type i afdelingen.

Billedresultat for moss robots it crowd gifs

Vi har alle en som “Moss” fra IT Crowd i vores liv 🤓
(Unless of course, you’re him… Damn!)

Alt du skal gøre er, at indsætte e-mail adressen i feltet som angivet.
Facebook udfylder resten og sender det automatisk videre derfra – smart!

Er du her stadig? Stærkt!
Endurance gets rewarded...

PIxel i Google Tag Manager

Som en lille gave vil jeg give dig noget ekstra.
Det som bureauerne ikke fortæller dig hvordan de gør.
I artiklen her, gennemgår jeg step-by-step, hvordan du installerer og bruger Pixelen
på den hårde måde via Google Tag Manager.

Wow! Show me now!Wow! Show me now!

😓 Mangler du noget i denne guide? Det skal du ikke finde dig i! 😭
Skriv og brok dig, fortæl mig hvad du savner og så forsøger jeg at få det lavet.

Brok dig her!