Nu skal du ellers bare igang med at sætte billeder/video ind – lave nogle fede tekster og prøve ting af. Jeg synes at værktøjet er meget selvforklarende.
Det sagt, får du lige lidt erfaringer med på vejen:
Tekstplaceringerne
Du har tre tekstplaceringer: Primær tekst, Overskrift og Beskrivelse. Hvis du her holder dig under: 120 tegn, 30 tegn og 20 tegn respektivt, vil de for det meste se ok ud. Du kan godt have en længere primær tekst, men så vil “se mere” knappen dukke op på et tidspunkt. Derudover, er der nogle af annonceplaceringerne som ikke har eller viser alle tre tekster.
9 ud af 10 virksomheder bør bruge emojis 😁🎶🎺
Det eneste uprofessionelle emoji-brug i en virksomhed, er ikke at have testet det. Husk at du er igang med at sende annoncer ud på et medie hvor folk decideret taler sammen ved hjælp af emojis, gifs og memes. Facebook er et slap af medie, og det skal du lige huske på, inden du sender dine tørre og røvsyge annoncer ud i bæret på dem.
Jeg lavede faktisk engang en job-annonce på Facebook for en sandwich bar i Kolding med følgende “annonce-tekst”:
🥖🧀🥒🍗🍭🍅🥓 – kan du finde fejlen i denne her sandwich har Henrik et job dig til!
De fandt de ungarbejdere de skulle bruge på under en uge.
Eksperimentér med CTA knappen
Man kan godt blive overrasket over hvor bedre ens resultater bliver, når man fifler lidt med “Læs mere” knappen.
Du har desværre kun de valgmuligheder der er i værktøjet. Du kan altså ikke lave dine egne. Men i det mindste bliver de oversat til det sprog som brugeren har sin Facebook i. Så “læs mere” bliver automatisk til “read more” for en engelsk bruger.
Mangler du billeder? No Problem!
Facebook har faktisk lavet en aftale med ShutterStock som giver dig mulighed for at stikke snablen ned i deres bibliotek, når du laver annoncer.
Alt du skal gøre er, når du sætter billeder ind, at vælge billedebibliotek (se billedet nedenfor) og indtaste et søgeterm. Det koster dig ikke noget ekstra – og bare rolig, vandværket forsvinder når du sætter annoncen igang. 😉